Gra miejska, czyli jak zorganizować angażujący event dla klientów lub pracowników

Jak zorganizować grę fabularną / miejską, na evencie dla swoich klientów lub pracowników? Jakie są najlepsze pomysły i scenariusze, na organizację gry miejskiej podczas evencie? Jak wykorzystać grę i grywalizację w działaniach marketingowych i employer brandingowych swojej firmy? Na te inne pytania znajdziesz odpowiedź w poniższym tekście.

Ten artykuł przeczytasz w 6 minut

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak podejść do organizacji gry miejskiej dla swoich klientów lub pracowników
  • na co zwrócić uwagę organizując grę miejską / fabularną
  • poznasz studium przypadku kilku naszych realizacji z wykorzystaniem gry miejskiej
  • dowiesz się, jak zaangażować uczestników eventu po przez organizację gry fabularnej
  • jak przez grę opowiedzieć historię o swojej firmie, produkcie lub usłudze (storytelling)

Co to jest gra fabularna i do czego służy?

Zakładam, że miałeś jakąś styczność z grą fabularną. Słyszałeś o niej, albo nawet brałeś w grze udział. Dla usystematyzowania pojęć i wyobrażeń o grze pozwolę sobie jednak na krótkie wprowadzenie.

Gra fabularna, to rodzaj interakcji w czasie której uczestnicy gry (gracze), muszą wykonać pewne zadania i misje, w celu np. rozwikłania jakiejś zagadki lub intrygi. Jest to takie trochę pomieszanie podchodów, gier scenariuszowych i RPG.

Brzmi jak fajna zabawa i zapewne nią jest, natomiast w moim przekonaniu wiele firm, które decydują się na zorganizowanie dla swoich pracowników lub klientów gry fabularnej, korzysta głównie ze standardowych scenariuszy, które są im proponowane przez firmy eventowe. Te mają kilka podstawowych pomysłów, które maglują na okrągło. Mamy więc drugą wojnę światową, zagadki kryminalne, escape roomy itd. A może można inaczej? Otóż można!

Zorganizuj event i opowiedz historię o swojej firmie.

Storytelling, a więc opowiadanie historii o firmie, o jej wartościach, ideałach, celach i dokonaniach, jest ostatnio dosyć modne, cenione i pożądane praktycznie przez wszystkich moich klientów. Każdy chciałby jakiś element storytellingu wpleść w komunikację organizowanego eventu.

Do nowego trendu, swoje pięć groszy, dorzucił parę lat temu Paweł Tkaczyk, który w swoim blogu (nie znasz, to zobacz TUTAJ), a także w swojej książce pokazuje, jak za pomocą opowiadania historii, można w skuteczny sposób budować relacje z klientami. Zarówno tymi B2B, a więc biznesowymi, jak i B2C, a więc indywidualnymi, ja także B2E, a więc pracownikami. Bo przecież pracownik, to też klient, tyle że tzw. “wewnętrzny”.

Moim zdaniem dobrze zaplanowana gra fabularna, może być doskonałym narzędziem wykorzystania storytellingu w eventach. Przykłady?

Akcja ratunkowa w górach

Wyobraź sobie event, który odbywa się w przepięknych polskich górach. Śnieg, ratraki, psy, śmigłowiec i Twoi pracownicy, którzy stają przed wyzwaniem znalezienia zaginionego kolegi. Mamy więc cel gry.

Uczestnicy spotkania nie wiedzą o jednym, że są obserwowani i oceniani. Dział HR, który dba o politykę employer brandingową firmy i który za wszystko zapłacił, chce wyłonić z zespołu liderów dwóch nowych działów. Szefowa HR ma pewne typy, ale chce stworzyć warunki do tego, aby podczas konkretnych zadań sprawdzić zdolności uczestników eventu.

Gra może być nie tylko zabawą, ale też świetnym, a przede wszystkim skutecznym narzędziem informacyjnym. Może wspomóc działania Twojej firmy w kierowaniu przekazu o Twoich wartościach, rozwiązaniach, produktach, zmianach, innowacjach, czy usługach, do pracowników i / lub kontrahentów Twojej firmy.

Do tego celu stworzyliśmy dedykowane narzędzie, czyli szytą na indywidualne potrzeby zleceniodawcy grę fabularną. Wykonywaniu zadań przyglądają się ukryci w grupach “sekundanci”, którzy w akcji obserwują uczestników, robią notatki, a po grze wypełniają kwestionariusze przygotowane przez współpracujących z nami trenerów.

Mamy więc liczne wyzwania, towarzyszącą im adrenalinę, piękne widoki, no i świetną zabawę, która jest atrakcyjną oprawą całości. Do tego wszystkiego dokładamy informacje o firmie, a więc wspomniany storytelling, bo do wykonania wszystkich zadań potrzebna są informacje, które dzień wcześniej szef firmy przekazywał swoim pracownikom podczas towarzyszącej wyjazdowi konferencji.

Rezultatem gry są nie tylko przepiękne zdjęcia, wspomnienia i emocje. Jest również wewnętrzne przekonanie uczestników zabawy, że doświadczyli wartości firmy, w której pracują. Firma nie tylko mówiła, jaka jest, ale przede wszystkim poprzez grę pokazała, które z nich są dla niej szczególnie cenne.

Działania wspierające sprzedaż w firmie IT

Inny przykład? Duża firma z szeroko pojętej branży IT, zwróciła się do nas z prośbą o zorganizowanie wydarzenia, które pokaże jego uczestnikom, jakie produkty i rozwiązania ma w swojej ofercie.

Problemem była niska świadomość dotychczasowych klientów firmy, co do rozwiązań, które mogą oni nabyć w firmie naszego klienta. Dział sprzedaży dwoił się i troił, aby uświadomić klientom, że oprócz rozwiązań A, które klienci już znali, może im zaoferować również szereg innych, które być może potrzebują.

Klient postawił nam więc zadanie. Stwórzcie taką formułę spotkania, podczas którego nasi klienci zobaczą i doświadczą, jakie rozwiązania i usługi możemy im zaoferować.

Naszym pomysłem było przygotowanie gry fabularnej, którą zorganizowaliśmy w Hotelu Głęboczek Vine Resort & Spa. Usługi i rozwiązania naszego klienta pokazaliśmy angażując przybyłych na event gości w zadania (tak, tak, w grę fabularną), które mieli do wykonania.

Te były bardzo efektowne. Bo np. prowadząc wózek widłowy i układając palety jedna na drugiej, uczestnicy zadania dowiadywali się, że klient może im zaoferować profesjonalne rozwiązania “w chmurze”. Przeciągając między dwoma pomostami przewód i łącząc dwa komputery, przesyłali do siebie wiadomość z której wynikało, że gospodarz wydarzenia świadczy usługi z zakresu montażu światłowodów. A jeżdżąc po bagnie wielką amfibią i udzielając pomocy “poszkodowanym w wypadku”, pokazywaliśmy, że firma świadczy usługi w zakresie oprogramowania z zakresu “health care”.

Efektem, był (znowu!) efekt WOW, poszerzenie świadomości uczestników wydarzenia, co do zakresu oferty, a także zbudowanie relacji biznesowych z potencjalnie zainteresowanymi zakupem klientami. Event wzmocnił ich świadomość marki i rozwiązań, jakie oferuje firma.

Działania employer brandingowe dla sieci sklepów z butami

Innym razem duży producent i zarazem sprzedawca obuwia, poprosił nas o przygotowanie wydarzenia, podczas którego poinformuje swoich pracowników (a chodziło o centralę firmy), o nadchodzących zmianach i nowościach w strategii firmy. Nie chciano jednak robić tego w typowy sposób tj. podczas prezentacji i konferencji. Do tego celu również wykorzystaliśmy grę.

Scenariusz był następujący. Do pokoju szefa firmy wdarli się w nocy włamywacze, którzy ukradli tajne i strategiczne dokumenty. Te miały zostać przedstawione podczas jego wystąpienia kolejnego dnia. Do zamku, w którym odbywał się event, przybywa tajna grupa dochodzeniowa. Ma ona pomóc uczestnikom spotkania w rozwiązaniu zagadki i w pojmaniu sprawców kradzieży.

W czasie spotkania uczestnicy spotykają na swojej drodze wiele barwnych postaci. Kucharza, mima, koniuszego, hrabinę, detektywa, pokojówkę, czy instruktorkę gry w boule. Każdemu z bohaterów należy pomóc w rozwiązaniu pewnego problemu, a przy tym wykonać zadanie i rozwiązać przedstawioną przez każdego z nich zagadkę.

W czasie zabawy, tak trochę mimochodem, uczestnicy gry dostają informacje o nowej (ukradzionej) strategii firmy, a także wskazówki pozwalające rozwiązać zagadkę kradzieży.

Można? Można!

Nauka przez zabawę

Jak widzisz, gra może być nie tylko zabawą, ale też świetnym, a przede wszystkim skutecznym narzędziem informacyjnym. Może wspomóc działania Twojej firmy w kierowaniu przekazu (storytelling) o Twoich wartościach, rozwiązaniach, produktach, zmianach, innowacjach, czy usługach, który kierujesz do pracowników i / lub kontrahentów Twojej firmy.

Wartością dodaną, jest bez wątpienia efekt świeżości i niepowtarzalności, jaki, planując organizację eventu, możesz uzyskać dzięki wykorzystaniu gry, jako narzędzia, a nie tylko jako formę rozrywki.

Jeśli myślisz o organizacji gry fabularnej / miejskiej, podczas eventu dla swoich pracowników lub klientów, umów się na bezpłatną konsultację i opowiedz o swoich wyzwaniach i celach.

Damian Haftkiewicz

Niszczyciel Konwencji / Współwłaściciel Stereomatic

Wierzy, że pomysł jest wart jedynie dolara, a dopiero jego realizacja milion. Z wykształcenia socjolog, dziennikarz i marketer. Doświadczenie zdobywał pracując m.in. w radio, a także w kilku międzynarodowych korporacjach. W 2007 roku stworzył firmę Stereomatic, którą rozwija wraz ze swoją żoną Kamilą. Od tego czasu wraz z zespołem zrealizowali ponad 250 projektów marketingowych i eventowych w Polsce i w Europie. Dodatkowo od 2018 roku prowadzi e-commerce RedPike.pl - jedną z najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku marek wędkarskich. Wspólnie z Kamilą tworzą podcast E Com On, w którym opowiadają o swoim praktycznym doświadczeniu z dziedziny marketingu, eventów i e-commerce. Prywatnie ojciec dwóch wesołych dziewczynek Ali i Kai, kolekcjoner płyt winylowych, "połykacz" książek, fotograf, pasjonat wycieczek rowerowych, gier strategicznych i RPG. Lubi gotować i łowić duże szczupaki.

Porozmawiajmy

Szukasz pomysły na wyjątkowy event dla swoich klientów lub pracowników? Słyszałeś o grze fabularnej i storytellingu, ale nie stosowałeś nigdy wcześniej tego pomysłu podczas swoich wydarzeń? Umów się na bezpłatną konsultację i opowiedz nam o swoich wyzwaniach.

WYŚLIJ ZAPYTANIE

Skontaktuj się z nami