fbpx

10 błędów, które popełniliśmy zakładając nasz sklep internetowy

Jakie błędy popełniliśmy zakładając nasz sklep internetowy? Oto przykłady tego, gdzie polegliśmy i co naszym zdaniem nam się nie udało. Mimo tego, że przez ponad 3 lata budowania naszego e-commerce udało się nam wygenerować obrót ponad 3 miliony złotych, to wiele rzeczy mogliśmy zrobić inaczej. Jakich?

Ten artykuł przeczytasz w 19 minut

Z tego artykułu dowiesz się:

  • jak wygląda prowadzenie sklepu online w praktyce
  • jakie są nasze rady dla osób, które zastanawiają się nad założeniem sklepu online
  • poznasz nasze wnioski po 4 latach prowadzenia naszego e-sklepu
  • jakie błędy popełniliśmy prowadząc nasz sklep internetowy
  • co zrobilibyśmy inaczej raz jeszcze zaczynając działać w e-commerce

10 błędów, które popełniliśmy zakładając nasz sklep internetowy

W obliczu zmian zachowań konsumentów, kiedy wszyscy dookoła przekonują, że w wyniku pandemii sprzedaż B2C i B2B przeniesie się w znacznej mierze do sieci i jest to świetny pomysł na biznes, wiele osób zastanawia się nad założeniem swojego sklepu internetowego.

Wyniki Allegro, plany wejścia do Polski Amazona, rozpychanie się po rynku AliExpress, czy opowieści o sukcesach firm sprzedających w Internecie, rozgrzewają wyobraźnię niczym gorączka złota. Google grzeje się czerwoności od zapytań pt. “jak założyć sklep internetowy”? Nigdy wcześniej sprzedaż w sieci nie nabrała takiego przyśpieszenia jak w 2020 roku i tak wiele osób nie planowało otwierania swojego sklepu internetowego.

Czy aby na pewno warto zrealizować taki pomysł na biznes? Czy prowadzenie sklepu internetowego jest zajęciem dla każdego? Po jakim czasie i ile można zarobić prowadząc własny e-sklep? Na te pytania zbyt wielu odpowiedzi w sieci jednak nie znajdziemy.

Jak zalozyc rentowny sklep internetowy?

Jak założyć sklep internetowy? Jak sprawić, aby był rentowny?

Kiedy sami zaczęliśmy zastanawiać się nad rozpoczęciem sprzedaży w Internecie (w tym samym czasie z powodzeniem prowadziliśmy już od 10 lat agencję eventową), nie znaleźliśmy nikogo, kto powiedziałby nam z praktycznego doświadczenia, na jakie problemy czy wyzwania trafimy wchodząc w całkowicie dla nas nową branżę.

Nie znaleźliśmy żadnego konkretnego artykułu, a nawet firmy, która z doradczego punktu widzenia powiedziałaby nam, jak założyć sklep internetowy krok po kroku i jak sprawić, aby był to biznes rentowny, do którego przychodzi dużo nowych klientów. Informacji w sieci jest dużo, ale większość z tego to szczątkowe i dla zaczynającego przygodę z e-commerce przedsiębiorcy mało mówiące o realiach internetowego biznesu dane.

Dlatego w naszym artykule dzielimy się swoim doświadczeniem, jako właściciele istniejącego już od ponad 3 lat sklepu internetowego, który w tym czasie wygenerował obrót blisko 3 miliony złotych. Dowiesz się z niego, jakie błędy przy zakładaniu naszego startupu popełniliśmy i na jakie problemy natrafiliśmy rozpoczynając swoją przygodę z e-biznesem.

Być może pozwolą Ci one uniknąć sytuacji, które sprawiły, że nasz e-commerce rozwija się nie do końca tak, jak byśmy tego chcieli. Chociaż udało się nam zbudować mocną i rozpoznawalną na pewnym obszarze internetowego rynku markę.

Nie znajdziesz tu listy najczęstszych błędów popełnianych przy otwieraniu sklepu online, natomiast pokażemy Ci z jakimi wyzwaniami spotkaliśmy prowadząc działalność gospodarczą polegającą na sprzedaży w Internecie.

Możesz skorzystać z naszych doświadczeń, ale musisz jednak pamiętać, że każdy biznes w Internecie, to zupełnie oddzielny przypadek. Jednego sprawdzonego sposobu na prowadzenie e-commerce nie ma i nigdy nie będzie.

Błąd 1 Brak wystarczającej znajomości branży

Najczestrze bledy popelniane przy zakladaniu sklepu internetowego

Zacznijmy od tego, dlaczego założyliśmy sklep internetowy i dlaczego akurat jest to projekt wędkarski? Firmę prowadzimy wspólnie od 12 lat. Prowadzimy, bo jest nas dwoje – Kamila i Damian (więcej o tym kim jesteśmy i jakie mamy doświadczenie w biznesie przeczytasz TUTAJ).

Był rok 2017, właśnie urodziło się nam drugie dziecko, a my od pewnego czasu zastanawialiśmy się, jaki pomysł na biznes byłby uzupełnieniem tego, co już robiliśmy. Mieliśmy odłożoną górkę pieniędzy i zastanawialiśmy się nad zakupem działki i budową domu, albo… Nad otwarciem startupu.

Po długich rozmowach i odrzuceniu wielu pomysłów padło na wędkarski sklep internetowy, gdyż Damian, jako zapalony wędkarz, miał przekonanie, że istniejące na rynku wędkarskie sklepy internetowe w nienależyty sposób obsługują klientów. I że właśnie wysoka jakość obsługi klienta, będzie wyróżnikiem Red Pike. Taki był punkt wyjścia do otwarcia naszego e-sklepu.

O ile po 3 latach istnienia, w obszarze obsługi klienta Red Pike ma najlepsze opinie ze wszystkich internetowych sklepów wędkarskich w Polsce (jeśli chcesz to sprawdzić, kliknij TUTAJ), więc można powiedzieć, że nasz cel został osiągnięty, to niestety okazało się, że nasza wiedza na temat panujących w tej branży zasad biznesowych, była daleka od wystarczającej.

Podpowiedź: Dowiedz się jak działa rynek, na którym będziesz sprzedawać

Układy rynkowe (które niestety funkcjonują w każdym obszarze), zasady współpracy z dystrybutorami, terminy płatności za zakup produktów, sposób pozyskiwania klientów, polityka cenowa, rentowność działań itd. są podstawą prowadzenia każdego biznesu, nie tylko sklepu e-commerce.

Bardzo często wybór branży, w której przedsiębiorcy chcący działać w sprzedaży produktów w Internecie odnosi się bezpośrednio do ich hobby. Albo wydaje im się (tak jak nam), że istnieje luka w rynku, którą wypełnią swoim działaniem, ale nie jest to poparte żadnymi badaniami, ani analizami.

I w sumie nie ma w tym nic złego, czasami warto działać intuicyjnie, ale należy pamiętać, że posiadając prywatnie jakieś zainteresowania i będąc konsumentem w danym obszarze rynku, nie musisz w ogóle wiedzieć, jak działa ten rynek od drugiej, biznesowej strony. I czasami może to być sporym problemem.

Dajmy na to chcesz uruchomić sklep internetowy z odzieżą, bo interesujesz się modą. Albo sklep online z karmą dla zwierząt, bo lubisz pieski i kotki. A może sklep w Internecie, w którym chcesz sprzedawać elementy wyposażenia wnętrz, bo interesujesz się designem. Albo sklep z kwiatkami, bo lubisz roślinki.

Wszystko OK, ale zanim otworzysz działalność gospodarczą, to poświęć tyle czasu ile będzie potrzeba, nie ponosząc żadnych kosztów związanych z zakładaniem sklepu czy zakupem domeny internetowej, aby mieć pewność, że jest to faktycznie opłacalne i że inwestycja się zwróci. Tu już nie ma miejsca na gdybanie, intuicję i stwierdzenia “bo tak mi się wydaje”.

Nasze Wnioski

Wybierając branżę, w której działasz, planując otworzyć sklep w Internecie, skup się w pierwszej kolejności na poznaniu specyfiki branży, w której chcesz sprzedawać, na zbudowaniu relacji z dostawcami, sprawdzeniu jak działa konkurencja, jak pozyskuje klientów, jak wygląda katalog produktów, które sprzedają.

Idąc dalej, musisz dowiedzieć się, jak funkcjonuje polityka cenowa w tej branży, jak wygląda u konkurencji proces realizacji zamówienia do klientów docelowych, czy jest u nich możliwy odbiór osobisty, jak wygląda ich lejek sprzedaży, polityka zwrotów, być może dłuższych iż 14 dni, a co za tym idzie, jak będą wyglądały płatności w sklepie w stosunku do zobowiązań finansowych, jakie będziesz miał otwierając swój e-biznes.

Musisz to sprawdzić wcześniej, bo to wiąże się praktycznie ze wszystkimi problemami, jakie spotkasz zakładając sklep internetowy. Otworzyć sklep internetowy nie oznacza, że powstanie jego strona, którą powiesisz na danym serwerze i domenie internetowej, stworzysz regulamin sklepu i informację na temat polityki prywatności i ochrony danych osobowych klientów, uruchomisz płatności i jakoś to pójdzie. To tak niestety nie działa, chociaż z drugiej strony nie jest to też jakiś “rocket science”. Możesz się tego nauczyć.

Żeby było jasne, kiedy pójdziesz do firmy stawiającej sklep internetowy, czy przeczytasz jakiś artykuł pt. “jak założyć sklep internetowy”, nie dowiesz się jak wygląda prowadzenie sklepu internetowego w praktyce.

Wszyscy mówią – załóż sklep, to jest proste! Tyle, że po roku czasu 90% sklepów już nie istnieje. Każdy powie Ci tylko jak otworzyć sklep internetowy, ale jak go prowadzić – tego już z żadnego artykułu, ani od żadnych teoretyków sprzedaży się nie dowiesz. Za błędy związane z działaniem w e-commerce musisz zapłacić sam.

Jak możemy Ci pomóc?

Jeżeli potrzebujesz konsultacji lub pomocy w kwestii założenia sklepu i zastanawiasz się, czy prowadzenie biznesu e-commerce to dobry pomysł dla Ciebie, to odezwij się do nas.

My ten proces mamy już za sobą, a do tego na etapie planowania pomogliśmy wielu przedsiębiorcom ocenić, czy jest to właściwy pomysł na biznes dla nich. Część z nich zrezygnowała z tego zamiaru nie ponosząc dodatkowych kosztów, a innym, którzy ocenili, że jednak chcą prowadzić sklep internetowy, pomagamy budować ich e-biznesy w obszarach np. PR’u, marketingu czy budując “od zera” strategię działania i sprzedaży w ich sklepie internetowym.

Z naszymi Klientami pracujemy w myśl zasady “5 minut planowania oszczędza godzinę pracy, a 10 minut planowania oszczędza 1000 złotych”Planując działania i procesy minimalizujemy więc ryzyko popełnienia błędów, przez które stracisz czas i pieniądze podejmując nieprzemyślane decyzje, które mogą spowodować, że stracisz siły, zdrowie i nerwy najpierw otwierając, a potem… zamykając nierentowny sklep internetowy. A tego byś na pewno nie chciał!

Jeśli potrzebujesz takiego doradztwa umów się z nami na konsultację -> KONTAKT. Nie obiecujemy, że rozwiążemy każdy problem, ale wielu udało się nam z powodzeniem zapobiec zanim jeszcze miały miejsce.

Błąd 2 Oczekiwania szybkiego zysku pasywnego

Sklep Internetowy a zysk pasywny. Zwrot z inwestycji po zalozeniu sklepu online.

Niedawno widzieliśmy taką reklamę, w której pewna firma tworząca sklepy internetowe (nazwy nie podamy) przekonywała, że buduje “maszynki do zarabiania pieniędzy”. Widząc ten przekaz poczuliśmy, że jego autorzy próbują manipulować emocjami odbiorcy obiecując tani i szybki zarobek w sklepie internetowym.

Brzmiało to niemalże jak Amber Gold, którego właściciele przekonywali, że dzięki ich funduszowi każdy będzie mógł szybko i bezpiecznie pomnożyć pieniądze. Osoby, które w to uwierzyły straciły oszczędności swojego życia, a potem miały pretensje np. do rządu, że nie uchronił ich od popełnienia błędu i straty pieniędzy.

Otwierając własny sklep internetowy, nam też się wydawało, że po roku, dwóch jego działania, będzie on przynosić nam łatwy i szybki zysk pasywny. Że my będziemy kilka razy w roku 14 dni na wakacjach, a sklep w tym czasie będzie na nas zarabiać. Jest to oczywiście możliwe, ale naszym naszym zdaniem (z perspektywy istnienia naszego sklepu od 3 lat) uważamy, że potrzebujemy jeszcze minimum roku lub nawet dwóch, aby tak się faktycznie stało.

Podpowiedź: Teoria prowadzenia e-commerce nawet nie stoi koło praktyki

Szkolenia warsztaty online jak prowadzic sklep interntowy

Zanim zaczęliśmy prowadzić swój sklep internetowy wiedzieliśmy, że samo założenie sklepu internetowego jest w sumie dosyć proste. W Internecie jest mnóstwo artykułów mówiących o tym, jak otworzyć sklep internetowy krok po kroku. Natomiast teraz już wiemy, że najtrudniejsze jest to, co dalej. Jakie koszty będziemy musieli ponieść i ile czasu będziemy potrzebować na to, aby sklep stał się rentowny.

O tym nikt nie mówi i mamy wrażenie, że osób zakładających sklep internetowy też to specjalnie nie interesuje. A potem wszystkich dziwią statystyki, że na 100 zakładanych sklepów internetowych po roku funkcjonuje tylko 10 z nich, a po kolejnym roku już tylko 4-5. Że nie masz na opłacenie składek ZUS, nie masz z czego dokonać bieżących płatności, albo musisz się tłumaczyć przed dostawcami, że nie masz z czego zapłacić za zamówiony towar. Znasz to?

Nie wierz obietnicom i reklamom, które ostatnio pojawiają się w różnych mediach, że ktokolwiek zbuduje dla Ciebie w prosty i tani sposób sklep, który ‘po prostu’ będzie funkcjonować sam z siebie. Że będzie ‘perpetuum mobile’, który sam z siebie będzie pozyskiwać klientów, a Ty nie nadążysz z pakowaniem produktów.

Nie wierz “magikom” od Facebooka, ADS’ów i social media, że wrzucisz trochę reklam w Google i to po prostu będzie działać. Że dzięki temu będziesz w łatwy sposób zarabiać pieniądze, a w niedalekiej perspektywie (oczywiście, jak się skończy pandemia), popijać drinki z palemką na jakiejś tropikalnej wyspie.

Że weźmiesz udział w jednym czy w dwóch kursach prowadzenia sklepu w Internecie, których reklam ostatnio pojawia się bardzo dużo (nomen omen prowadzonym przez absolutnych teoretyków, którzy może i jakieś działania prowadzą, ale nie za swoje, tylko cudze pieniądze, nie ponosząc żadnego ryzyka) i już po roku będziesz mieć możliwość zarabiania “kokosów”.

Nasze Wnioski

Ile sklepow internetowych zamyka sie w pierwszym roku dzialania istnienia.

Zastanów się nad tym dobrze, dlaczego po roku od otwarcia 90% sklepów już nie istnieje? Nie łudź się, że Twojego sklepu ten problem nie dotyczy i że Twój sklep przetrwa. Nie przetrwa, jeśli masz romantyczne podejście do jego prowadzenia i będziesz liczyć, że firma stawiająca Ci platformę sklepową, agencja od Ads czy SEO załatwi za Ciebie wszystko. To nie jest prawdą!

Wiemy to, bo takim obietnicom również na początku wierzyliśmy i kilka razy zastanawialiśmy się, czy to jeszcze w ogóle ma sens. Suplement diety dla e-commerce nie istnieje!

Jak możemy Ci pomóc?

Jesteśmy po 3 latach prowadzenia własnego sklepu internetowego. Mamy za sobą szereg doświadczeń w zakresie e-commerce. Do tego przez 12 lat pracowaliśmy strategicznie dla wielu polskich i międzynarodowych firm w obszarze B2B.

Dzięki naszemu praktycznemu doświadczeniu (za które zapłaciliśmy własnymi pieniędzmi i czasem), będziesz mógł zweryfikować, czy Twoje wyobrażenie o prowadzeniu sklepu w Internecie jest prawdziwe.

Czy jest to w ogóle dobry pomysł na Twój biznes i co za tym idzie, będziesz mógł otrzymać chłodny i obiektywny pogląd na to, czy Twój pomysł na to, jak założyć swój e-biznes, ma szansę realizacji i powodzenia.

Porozmawiajmy 🙂

Błąd 3 Niedoszacowanie czasochłonności otworzenia własnego sklepu internetowego

Ile czasu potrzeba na prowadzenie sklepu w internecie?

Wiele osób uważa, że otwarcie sklepu internetowego to dobry pomysł na własny biznes, albo na dodatkowe zajęcie i alternatywne źródło dochodu. Do tego przez wiele osób założenie sklepu internetowego jest postrzegane jako coś, co nawet czasami można robić “po godzinach”.

My również na początku wyszliśmy z takiego założenia, że możemy zbudować sklep internetowy bez uszczerbku dla prowadzenia naszej głównej działalności jako agencja marketingowa, ale… Ostro się na tym przejechaliśmy.

Co więcej! Nasz sklep internetowy miał być dla nas “drugim dzieckiem”, materiałem referencyjnym do działań e-commerce i poligonem doświadczalnym. Wszystko super, ale nikt nam nie powiedział, jak dużo czasu zajmuje prowadzenie sklepu internetowego. I tu pojawiają się schody!

Na co będziesz musiał poświęcić swój czas prowadząc sklep internetowy?

Plan na otwarcie prowadzenie zalozenie sklepu internetowego

Patrząc na nasz przykład. Mamy w bazie sklepu internetowego kilka tysięcy produktów. Cały czas pojawiają się nowe, bo w naszym katalogu mamy kilkudziesięciu dostawców, a cały czas poszerzamy ofertę naszego sklepu internetowego. Stąd musimy poświęcać bardzo dużo czasu na przygotowanie kart produktów, weryfikację opisów, na zdjęcia produktów, tworzenie treści itd. Jest to bardzo czasochłonne.

Do tego dochodzi stałe analizowanie stanów magazynowych i robienie bieżących zamówień u wielu dostawców. Dalej mamy obsługę klienta – sprzedaż, reklamacje, zwroty, pytania, problemy itd. W sklepie internetowym, pojawia się wiele różnych sytuacji, do których musimy wypracować odpowiednie procesy i procedury działania, które z uwagi na dynamiczną sytuację często się zmieniają.

Idąc dalej mamy marketing – który jest bardzo, ale to bardzo czasochłonny. Chyba, że masz zaufane agencje SEO, ADS czy od Facebooka i duży budżet (o tym napiszemy kiedy indziej), ale nawet je trzeba bardzo mocno sprawdzać i pilnować.

Osobnym tematem jest strona sklepu internetowego, która od czasu do czasu musi być aktualizowana pod względem formalnym. Chociażby w zakresie nowych form płatności, polityki prywatności, czy ochrony danych osobowych. Bez względu na to czy skorzystałeś z platformy np. typu Shopper czy Sky-Shop, albo Shoplo, czy masz indywidualnie zbudowany sklep, albo korzystasz z oprogramowania open source, będziesz musiał poświęcić czas na to, żeby takie zmiany śledzić i wprowadzać.

No i na koniec najważniejsze. Sama wysyłka towarów. Pakowanie, segregowanie, przyjmowanie dostaw, kompletacja itd. Jeśli zamierzasz sprzedawać dużo, a tylko wówczas twój własny sklep internetowy będzie mógł zarabiać, zastanów się czy chcesz to robić sam, czy do twojego sklepu nie warto zaangażować (tak jak my!) firmy fulfillment, która specjalizuje się w obsłudze sklepów internetowych.

Nasze Wnioski

Nie chcemy Cię zniechęcać, ale 3 lata prowadzenia naszego sklepu internetowego pokazały nam, że jest to bardzo czasochłonny i wymagający wielu nakładów pracy biznes. Własny sklep internetowy, to “zjadacz czasu”, a efekty jego prowadzenia widać bardzo często po wielu tygodniach, miesiącach, a nawet latach. Zakładanie sklepu internetowego to złożony proces, który warto zbudować krok po kroku, ale z kimś, kto już taki proces przeszedł i jest w stanie pokazać Ci, jak to zrobić dobrze. My zakładając nasz biznes nie znaleźliśmy nikogo, do kogo warto byłoby się zwrócić.

Jak możemy Ci pomóc?

Jeśli chcesz założyć sklep internetowy i potrzebujesz praktycznej rady, pomocy, oceny i stworzenia planu, jak krok po kroku zrobić to dobrze, możesz liczyć na naszą pomoc praktyków, którzy tą drogę mają już za sobą, którzy popełnili błędy i zapłacili za nie swoimi pieniędzmi i pokażą Ci, na jakie szanse i zagrożenia możesz natrafić.

Czy brzmi to dla Ciebie interesująco?

Błąd 4 Przerzucenie odpowiedzialności za sukces lub porażkę strategii e-sklepu na pracowników

Proces plan strategia na zalozenie sklepu internetowego e-commerce

W naszym sklepie internetowym od samego początku mieliśmy stworzoną mapę kompetencji, kto czym będzie się zajmować. Kamila miała prowadzić interes od strony współpracy z dostawcami, z magazynem fulfillment, z firmą, która dostarcza oprogramowanie sklepu internetowego. Damian miał być osobą, która na co dzień strategicznie wspiera projekt od strony marketingu, ale głównie dalej prowadzi agencję Stereomatic.

Do magazynowania i wysyłki towarów w naszym sklepie online wynajęliśmy firmę fulfillment (co zresztą polecamy i Tobie, a jeśli potrzebujesz pomocy i masz pytania w tej sprawie, to skontaktuj się z nami). Zatrudniliśmy również dwie osoby do prowadzenia naszego sklepu od strony operacyjnej.

I wszystko byłoby dobrze, gdyby nie to, że popełniliśmy karygodny błąd, który kosztował nas dużo czasu, nerwów i pieniędzy. Na czym on polegał?

Kupienie ludzi z doświadczeniem, nie zastępuje procesów i planu działania

Specjalisci e-commerce manager ile kosztuje zatrudnienie pensja

Zatrudniając osoby z doświadczeniem w innych sklepach internetowych z naszej branży (a prowadzimy sklep dosyć specyficzny, bo wędkarski) założyliśmy, że oni będą lepiej wiedzieli, jak poukładać w nim sprzedaż, obsługę klientów, przygotują regulamin sklepu, wprowadzą politykę zamawiania produktów, poukładają płatności i relacje z dostawcami itd.

Do tego wydawało się nam, że oni to jakoś wszystko “poukładają”, a my dzięki temu będziemy mogli cieszyć się naszym sklepem internetowym i spijać śmietankę. Śnił się nam zysk pasywny, spokój, radość i…

Nasze Wnioski

Do prowadzenia każdej działalności gospodarczej potrzebny jest odpowiedni plan. Za jego realizację odpowiada cały zespół, natomiast to Ty jako właściciel firmy, a nie Twoi ludzie (nawet bardzo kompetentni) musisz umieć to razem z nimi stworzyć, zweryfikować jego skuteczność, czy też błędy, jakie zostały popełnione w trakcie jego wdrażania. Samo się nie zrobi!

Pamiętaj, że za błędy i brak rezultatów nie odpowiadają ludzie, ale winny jest temu plan. My (do czego się przyznajemy) za niepowodzenie naszych planów co do prowadzenia naszego sklepu internetowego, bardzo często obwinialiśmy “specjalistów”, których przecież wynajęliśmy do tego, aby wyszło. Za to przecież co miesiąc dokonywaliśmy płatności na ich konta. A jak nie wyszło, to nie jest to nasza wina, tylko ich.

I taki sposób myślenia, to był duży błąd. Nasz błąd!

Jak możemy Ci pomóc?

Jeśli potrzebujesz poukładać procesy obsługi klientów w sklepie, sprzedaż, marketing dla twojego sklepu internetowego, albo masz pytania i zastanawiasz się, dlaczego pewne plany i pomysły nie są przez Ciebie i Twój zespół skutecznie realizowane, to możesz skorzystać z naszej praktycznej wiedzy, a nawet powiemy więcej z “głupoty”, za którą słono zapłaciliśmy. Nie musisz płacić za nią tyle co my.

Naprawdę można ją pozyskać dużo taniej 🙂

Potrzebujesz więcej wiedzy i wsparcia?

Jeśli uznałeś, że nasza wiedza jest warta kontaktu z nami, to umów się z nami na konsultację. Być może dzięki temu staniesz się krezusem e-biznesu jeszcze szybciej. A może stwierdzisz, że to jednak nie jest dla Ciebie i zajmiesz się czymś innym i nie stracisz czasu, ani pieniędzy.

Wyślij zapytanie

Błąd 5 Zbyt duże skupienie na wyglądzie sklepu internetowego

UX w sklepie internetowym jak zaplanowac wyglad strony sklepu

Czytając różnego rodzaju fora dotyczące e-commerce ciągle powtarza się wątek, które oprogramowanie sklepu internetowego jest najlepsze. IAI, Sky-Shop, Shoplo, Redcart, czy może Shoper? A może zrobić sklep dedykowany na Prestashop lub Magento? A może oprogramowanie open source np. WordPress albo Wix będzie tym najlepszym?

Czy Ty też zastanawiasz się, która platforma będzie najlepsza dla Twojego sklepu internetowego? Być może czytasz wiele artykułów dotyczących UX sklepu internetowego, albo analizujesz setki sklepów, które znasz, aby wybrać taki układ menu sklepu, który będzie odpowiedni dla Ciebie. Rysujesz na kartce wymarzony wygląd sklepu…

My też tak robiliśmy! I dlatego uważamy, że projektowanie strony internetowej dla sklepu online na początku prowadzenia takiego biznesu nie powinno spędzać Ci snu z powiek, bo nie jest to najważniejsze.

Wygląd sklepu jest istotny, ale prawda jest taka, że dopiero po roku, półtora istnienia twojego sklepu, będziesz wiedzieć, czy dany szablon strony jest odpowiedni dla Twoich potrzeb. Dlatego nie warto poświęcać na to aż tak dużo czasu, bo naszym zdaniem otwierając e-commerce masz na głowie dużo bardziej istotne kwestie, niż to, jaki kolor będą miały ramki wokół zdjęć produktów.

Nasze Wnioski

Z naszego kilkuletniego doświadczenia wynika, że firmy tworzące strony sklepów internetowych, zbyt często przeceniają w początkowej fazie działalności sklepu kwestie związane np. z UX, układem czy szablonami strony, przez co nie znający się na prowadzeniu e-commerce przedsiębiorcy wydają wiele niepotrzebnych pieniędzy i tracą mnóstwo czasu na ustalenia, które z poziomu klienta nie mają zbyt wielkiego znaczenia.

Trochę to wygląda tak, jak często słyszymy od osób zatrudniających architektów wnętrz do aranżacji ich mieszkań. Namawiają oni do stosowania pięknych i drogich, ale niekoniecznie praktycznych rozwiązań, “pod klucz”. Tymczasem pewne rzeczy lepiej zrobić później, bo w praktyce wychodzi, że nasze potrzeby w nowym domu są inne, niż myśleliśmy. Warto skupić się na fundamentach, a nie na dekoracjach. Na te jeszcze przyjdzie czas.

Wyglad funkcjonalnosc sklepu internetowego online e-commere co jest najwazniejsze

U nas było jeszcze inaczej. Nasz dostawca oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych namawiał nas do zastosowania prostej i podstawowej maski strony sklepu. Mówił do nas: “nauczcie się sprzedawać w Internecie”, “zobaczcie jak na Waszej strony internetowej zachowują się Wasi klienci”, “na tej podstawie zmieniajcie sklep”…

My jednak, jak te osły, uparliśmy się na zaprojektowanie indywidualnego szablonu, za co niepotrzebnie zapłaciliśmy sporą kwotę. Pieniądze te mogliśmy wydać na coś innego, bardziej istotnego z punktu widzenia naszych klientów.

Ostatecznie dedykowana i stworzona pod nas maska e-sklepu szybko okazała się niepraktyczna i trzeba było ją modyfikować. Warto więc nie przeceniać wyglądu swojego sklepu, zanim nie zbuduje się odpowiednich zasięgów i klientów, dla których dużo ważniejsze są zupełnie inne rzeczy, niż wygląd bannera.

Możesz oczywiście nam nie wierzyć, ale naszym zdaniem dla Twoich klientów ważniejsze są inne kwestie i poświęcenie na to zbyt dużej ilości czasu nie musi być najlepszym rozwiązaniem.

Jak możemy Ci pomóc?

Jeśli zastanawiasz się nad wyborem oprogramowania do tworzenia sklepów w Internecie i analizujesz jakie rozwiązanie wybrać (strona dedykowana, gotowe rozwiązanie typu IdoSell, a może jakiś open source), aby zacząć sprzedawać w Internecie, to możesz (ale oczywiście nie musisz) skorzystać z naszego doświadczenia i wiedzy.

Mamy za sobą rozmowy z wieloma firmami zajmującymi się budowaniem sklepów internetowych. Stworzyliśmy nasz własny sklep internetowy. Mamy za sobą dziesiątki rozmów z osobami, które chcą zacząć sprzedawać w Internecie, albo już to robią.

Mamy więc pokaźny know how i doświadczenie w tym temacie, które wynika z praktyki prowadzenia działalności w Internecie i chętnie podzielimy się wiedzą z Tobą-> KONTAKT.

Błąd 6 – Zła strategia zatowarowania w sklepie online

Strategia zatowarowania dla sklepu internetowego online

Paweł Tkaczyk w swojej kultowej książce “Zakamarki Marki” pisał, że możesz mieć najlepszy marketing na świecie, ale jeśli nie będziesz mieć dobrego towaru (w odpowiednich ilościach), to polegniesz. Święte słowa!

W dzisiejszych czasach, kiedy w wielu branżach łańcuchy dostaw zostały przerwane, gdy jest duży problem z towarem, niektóre sklepy są faworyzowane przez dostawców. Po prostu dają towar do tych sklepów, z którymi się im lepiej współpracuje. Zamiast rozdzielać towar po równo różnym podmiotom dają go tylko wybranym. Dlatego bardzo ważnym elementem jest odpowiednia strategia pozyskiwania towarów dla Twojego sklepu.

Na naszym przykładzie możemy powiedzieć, że jedną z rzeczy, którą zbagatelizowaliśmy, do której nie podeszliśmy z należytą uwagą, było zbudowanie relacji z dostawcami, dystrybutorami i producentami sprzętu wędkarskiego, jaki sprzedajemy w naszym sklepie internetowym.

Prawda jest taka, że podejmując decyzję o tym, że chcemy założyć sklep internetowy, mieliśmy zatrudnionych ludzi (którzy mieli nam tą sprzedaż i zatowarowanie poukładać, bo przecież znają się lepiej od nas), ponieśliśmy koszty marketingu i wiedzieliśmy już jak będziemy pozyskiwać potencjalnych klientów, zaczęliśmy nawet współpracę z influenceremi i promocję w mediach społecznościowych, ale…

Nie mieliśmy zaplanowanego kalendarza dostaw produktów dla naszego sklepu internetowego, wyprzedaży, promocji, planu wprowadzania kolejnych marek. Nie wiedzieliśmy (nie poświęciliśmy temu odpowiedniej ilości czasu), jakie warunki dla naszego sklepu internetowego dadzą nam dystrybutorzy, jakie rabaty od cennika otrzymamy przy zakupie takiej, czy innej ilości produktów. Nie mieliśmy ustalonej polityki cenowej i sprzedaży w sklepie…

Nasze Wnioski

Problemy z lancuchami dostaw dostawcami w sklepie online

Gdybyśmy nasz sklep internetowy mieli otwierać raz jeszcze, to najwięcej czasu poświęcilibyśmy właśnie na to działanie. Na poznanie rynku, dystrybutorów, cen zakupu produktów, cenników, płatności i warunków współpracy. Na policzenie, przeanalizowanie i zweryfikowanie tego, czy i co opłaca się sprzedawać, a także co warto sprzedawać. Jaka jest marżowość na danej grupie produktów, czy przy danym producencie.

Bo założyć sklep internetowy w dzisiejszych czasach jest bardzo łatwo, ale założyć sklep internetowy, który będzie rentowny i będzie Ci przynosić radość i spokój oraz satysfakcję z prowadzenia biznesu, naszym zdaniem już takie proste nie jest.

Jak możemy Ci pomóc?

Nasz e-commerce przez 3 lata działalności wygenerował obrót około 3 miliony złotych. Dalej pracujemy nad jego rentownością, optymalizujemy płatności i procesy związane z dostawami produktów, zatowarowaniem itd.

Jeśli Twoim problemem są łańcuchy dostaw, poukładanie stocka, masz pośród swoich produktów zbyt dużo “pułkowników”, albo dopiero tworzysz sklep i chcesz to wcześniej porządnie poukładać, to jesteśmy do Twojej dyspozycji. Naszym zdaniem warto na to poświęcić dużo czasu, dzięki któremu masz większą szansę, że Twój sklep będzie rentowny i dochodowy.

Błąd 7 – Brak budowania marki osobistej wokół sklepu

Marka osobista w sklepie internetowym czy jest wazna?

Na początku naszej przygody ze e-sklepem postawiliśmy na budowanie jego rozpoznawalności w Internecie wykorzystując do tego znanego wędkarskiego influencera. Jak oceniamy współpracę z nim przez pryzmat 3 lat prowadzenia sklepu internetowego? A no różnie!

Jeśli chodzi o początek współpracy, to zrobił nam on bardzo duże zasięgi. Startowaliśmy od zera i dzięki temu nasza marka e-commerce szybko została zauważona na wędkarskim rynku.

Problemy zaczęły się jednak bardzo szybko, bo influencerzy mają to do siebie, że… Lubią się obrażać. Wielu z nich uważa się za “gwiazdy” i bardzo szybko zaczynają wykazywać tzw. postawę roszczeniową, oczekując zmiany warunków na lepsze, większego wynagrodzenia, ale niekoniecznie dając cokolwiek w zamian oprócz tego, że są znani i reklamują nasz produkt, sklep internetowy czy markę.

No i niestety, po 2 latach współpracy “nasz influencer” miał nas, a my jego na tyle dość, że postanowiliśmy się rozstać i więcej ze sobą nie współpracować. Do tego zaczął on reklamować naszą konkurencję, przez co my straciliśmy, a oni zyskali. Życie!

Nasze Wnioski

Przy prowadzeniu swojego sklepu internetowego bardzo ważna jest kwestia budowania wokół niego tzw. marki osobistej. Szczególnie, jeśli prowadzisz działalność gospodarczą związaną z Twoim hobby, pasją czy zainteresowaniami. Klienci bardzo często kupują od kogoś, kogo znają i lubią, ale żeby poznali i polubili Ciebie, musisz pokazywać siebie, swoją twarz i swoje zaangażowanie przy promowaniu Twojego sklepu internetowego.

Jak możemy Ci pomóc?

Jeśli zakładając sklep internetowy zastanawiasz się nad zaangażowaniem w jego promocję influencerów, albo sam chcesz być twarzą i marką osobistą własnego sklepu internetowego, ale nie wiesz jak do tego podejść, to możemy Ci w tym pomóc.

Dysponujemy wiedzą i doświadczeniem we współpracy z wieloma influencerami, a do tego chcąc naprawić błąd jaki popełniliśmy, sami zaczęliśmy budować markę osobistą wokół naszego e-commerce. A zaczęliśmy od własnego wędkarskiego podcastu, który nazywa się -> Grube Branie

Błąd 8 Zbagatelizowanie znaczenia SEO w naszym sklepie internetowym

Jak wybrac agencje SEO dla sklepu internetowego?

Jednym z większych błędów, jakie popełniliśmy zakładając swój sklep internetowy, było zbagatelizowanie kwestii SEO. Dlatego namawiamy Cię, że jeśli chcesz zacząć sprzedawać online, to zadbaj o to, aby Twój sklep internetowy od samego początku był odpowiednio widoczny w sieci, aby to co sprzedajesz można było łatwo odnaleźć. Bo jak nie, to… Czeka Cię podobne rozczarowanie jak nas tj. strata nerwów, pieniędzy i czasu na niepotrzebne i chaotyczne działania.

Podajmy taki przykład. Sprzedajesz karmę dla zwierząt. Jeśli chcesz, aby osoba która szuka sklepu z karmami dla piesków i kotków znalazła Twoją ofertę, to naszym zdaniem najszybszym i najprostszym sposobem, aby Twój sklep internetowy został odnaleziony w całej masie innych oferujących podobne produkty, jest przygotowanie kalorycznego (a więc wartościowego dla Twojego klienta) kontentu, który sprawi, że Google wskaże Twój sklep. Do tego warto stronę sklepu przygotować pod kątem optymalizacji SEO, aby nie ponosić dodatkowych kosztów zawyżonych stawek za reklamę Ads i nie przepalać budżetów.

Od razu dodajmy, że w obszarze SEO istnieje największe ryzyko, że “magicy od SEO”, a więc agencje czy eksperci, którzy oferują Ci usługi w tym zakresie, po prostu Cię oszukają. Tajemnicą poliszynela jest fakt, że właśnie w tej dziedzinie prowadzenia e-sklepu dochodzi do największej ilości nadużyć, oszustw i kłamstw. Skąd to wiemy?

Bo sami wyrzuciliśmy (i to z hukiem) dwie agencje zajmujące się tym obszarem (duże, renomowane i z nagrodami) i… Dopiero kiedy sami nabyliśmy odpowiednie kompetencje w tym zakresie, to zobaczyliśmy, jak duży zwrot z inwestycji może przynieść samodzielne i rzetelne zajęcie się tym obszarem.

Nasze Wnioski

Z perspektywy 3 lat prowadzenia sklepu wiemy, co jest bardziej, a co mniej ważne. Gdybyśmy mogli teraz cofnąć czas i nadać naszym działaniom inne priorytety, to kwestie SEO, pracy nad optymalizacją sklepu w tym zakresie, budowania wartościowego contentu, byłyby na pewno na górze listy.

Problemy z agencjami SEO gdzie oszukuja na co uwazac?

Sklepy internetowe często są ładne i napakowane “wodotryskami”, ale trudno je znaleźć w Internecie. Dlatego naszym zdaniem zamiast stworzyć przepiękny sklep, lepiej wydać pieniądze na odpowiednie działania SEO i stworzyć sklep ładny i widoczny. Jeśli zrobisz to dobrze, zwrot z inwestycji będzie bardzo wysoki.

Jak możemy Ci pomóc?

Wiele osób zastanawia się, jak wybrać agencję od SEO, na co zwrócić uwagę, jak ją zbriefować i… jak nie wtopić i nie przepalić pieniędzy współpracując z “czarodziejami”, których skuteczność będzie ciężka, albo w ogóle nie możliwa do zmierzenia.

Warto podkreślić, że dobra inwestycja w SEO, przemyślana i zaplanowana, to dla sklepu internetowego prawdziwy skarb, który może zwrócić się z nawiązką. My wydaliśmy około 25.000 zł na działania SEO, które nie przyniosły kompletnie żadnych rezultatów. Natomiast robiąc to samodzielnie, zaczęliśmy doceniać wartość działań SEO.

Zresztą, to co robimy sami możesz sprawdzić wyszukując w Google (polecamy tryb incognito jako najbardziej wiarygodny) np. następujące frazy:

1) wędkarski kalendarz brań ryb 2021

2) najlepsze przynęty na szczupaka

3) najlepsze przynęty na sandacza

4) gdzie szukać sandacza jesienią

Jeśli odrzucisz reklamy, to na górze listy wyświetleń Google znajdziesz nasz sklep. Rozumiemy, że być może nie jesteś wędkarzem i ten temat może Cię w ogóle nie interesować. Chcieliśmy Ci tylko pokazać, co udało się nam zrobić samodzielnie, bez pomocy agencji SEO. Aktualnie największa część sprzedaży, jeśli chodzi o nasz własny sklep internetowy, jest generowana z SEO.

Przekonaliśmy Cię? Zadzwoń lub napisz. Dla sklepów internetowych i firm działających w e-commerce tworzymy krok po kroku wartościowy kontent na prawie każdy temat, który może zainteresować odbiorców Twojego produktu lub usługi sprzedawanych w sklepie internetowym.

Dzięki temu w Twoim sklepie internetowym powstanie treść, która raz na zawsze (bez późniejszych dodatkowych opłat), będzie generować ruch na Twój e-sklep, a potem dzięki powstałemu contentowi, pomoże Ci śledzić wzrastającą ilość zakupów i sprzedaży, a co za tym płatności dokonywanych przez Twoich klientów w Twoim e-sklepie 🙂

Błąd 9 Przeinwestowanie w działania marketingowe

Jak nie przeinwestowac prowadzac sklep online?

Wiele osób, które rozważa kwestię jak założyć sklep internetowy zastanawia się, jak podejść do tematu marketingu, budżetów na reklamę w Google, na Facebooku, czy na współpracę z influencerami, kiedy nigdy tego wcześniej nie robiło. Jak nie przeinwestować w działania marketingowe w sklepie internetowym?

Planując założenie sklepu internetowego temat marketingu mieliśmy “obcykany” na wszelkie możliwe sposoby. Faktem jest (w kolejnym artykule opowiemy o tym, co nam się udało podczas zakładania naszego sklepu internetowego), że wiele z naszych działań marketingowych dla naszego sklepu internetowego wyszło nam doskonale. Prawdą jest również, że na długo przed tym, jak nasz własny sklep internetowy przyjął pierwsze zamówienie, było o nas w świecie wędkarskim bardzo głośno. Można więc powiedzieć, że umiemy to nieźle robić, ale…

Nie zmienia to faktu, że z perspektywy 3 lat uważamy, że po prostu przeinwestowaliśmy w działania marketingowe. Wydaliśmy za dużo na współpracę z influencerem, na nieskuteczne działania Ads i SEO, na reklamę na FB. Za to zbyt mało uwagi przyłożyliśmy do odpowiedniego zatowarowania. Nie zachowaliśmy równowagi pomiędzy środkami wydawanymi na promocję w sklepie internetowym, a zapełnieniem półek naszego e-sklepu w odpowiednie produkty, które interesowałyby klientów.

W pewnej chwili sytuacja wyglądała następująco. Generowaliśmy fajny ruch i każdego dnia nasz e-sklep odwiedzało kilka tysięcy osób (średnio od 2000 do 4000 dziennie). Tymczasem nasza zła polityka zatowarowania sprawiła, że nasi klienci po prostu nie znajdowali u nas tego, co ich interesowało. Zbyt dużą wagę przykładaliśmy na ściągnięcie do sklepu potencjalnych klientów, zbyt małą na zatowarowanie. Niestety zobaczyliśmy to po czasie. Kosztowało nas to dużo nerwów i pieniędzy.

Nasze Wnioski

Musisz więc wiedzieć, zwłaszcza jeśli dopiero rozważasz prowadzenie działalności e-commerce i zastanawiasz się jak stworzyć sklep, że w swoim sklepie możesz wydać kupę pieniędzy, aby przyciągnąć klientów, ale…

Czy sklep internetowy moze byc dochodowym biznesem?

Jeśli nie masz uporządkowanej sprzedaży i nie masz odpowiednio poukładanego jej planu, który jest w pełni skorelowany z Twoim planem marketingowym, dzięki któremu nie będziesz (tak jak my) przepalać budżetu na generowanie ruchu do źle zatowarowanego sklepu, to zwrotu z inwestycji z tego raczej nie będzie.

Teraz to widzimy, że w sprzedaży w Internecie cholernie ważne są detale. Dlatego musisz wiedzieć i warto, abyś rozważając, jak założyć sklep internetowy przestał wierzyć w to, że sklep internetowy, to “maszynka do zarabiania pieniędzy”.

Jak możemy Ci pomóc?

Możemy podzielić się z Tobą naszą praktyczną wiedzą jaką zdobyliśmy w czasie zakładania sklepu. Możesz się nas zapytać i warto, abyśmy opowiedzieli Ci o tym, jak planowaliśmy, a jak w tej chwili planujemy sprzedaż i marketing w naszym sklepie internetowym. Możesz skorzystać z naszego case study i warto abyś dowiedział się, jakie błędy popełniliśmy w czasie prowadzenia działalności e-commerce w praktyce.

W końcu możemy pomóc stworzyć wraz z Tobą Twój plan sprzedaży i marketingu dla e-commerce, który oprzemy na naszych doświadczeniach w pracy dla ponad 200 firm B2B, jaki i tych, które zdobyliśmy w praktyce tj. prowadząc własny sklep internetowy, który w ciągu niecałych 3 lat funkcjonowania i przy ww. błędach, które bez wątpienia popełniliśmy, wygenerował blisko 3 miliony obrotu.

I to w tak niszowej i specyficznej branży, jaką jest wędkarstwo.

Błąd 10 Nieumiejętność liczenia zwrotu z inwestycji

Zakladanie otwieranie sklepu internetowego jak policzyć marżę i zwrot z inwestycji?

Ostatni błąd, przez który już kilka razy zastanawialiśmy się, czy w ogóle w sklepie internetowym można zarobić jakiekolwiek pieniądze, dotyczy naszej nieumiejętności liczenia zwrotu z inwestycji z prowadzenia działalności gospodarczej i swojego sklepu internetowego.

Bo o ile organizacja eventów (czym zajmujemy się ponad 12 lat – choć w chwili obecnej niespecjalnie z uwagi na pandemię), jeśli chodzi o policzenie ewentualnego zysku, jest dosyć prosta (zmiennych i niewiadomych jest zdecydowanie mniej, niż w ramach prowadzenia sklepu internetowego), o tyle w działalności gospodarczej prowadząc e-sklep, jest ich zdecydowanie więcej.

Dlatego jeśli wpisując w wyszukiwarce Google frazę “jak założyć sklep internetowy”, spotkasz się z reklamami i obietnicami, że własny sklep internetowy, to prosty i rentowny biznes, a założenie sklepu internetowego sprawi, że w ramach własnej działalności gospodarczej staniesz się majętnym człowiekiem to… Nie czytaj tego dalej i nie rozmawiaj z taką firmą, gdyż ona po prostu kłamie! Dla niej liczy się tylko to, abyś wydał u nich pieniądze na sklep internetowy, a reszta ich nie interesuje.

Nikt nie chwali się porażką. Raczej będą Cię przekonywać do zakładania sklepu mówiąc, że możesz to zrobić bezproblemowo. Będą Ci pokazywać dowody, ilu to klientów skorzystało z ich usług, ile i jakich produktów oni już nie wypromowali. Oczywiście, wiele z nich to dobre firmy, które znają się na rzeczy (znamy wiele firm godnych polecenia), natomiast musisz mieć świadomość, że jest ich zdecydowana mniejszość.

Nasze Wnioski

Zastanawiając się nad założeniem sklepu internetowego warto mieć pogląd na dwie strony medalu. Naszą tj. praktyczną, wynikającą z chęci doradztwa i pomocy Ci w podjęciu odpowiedniej decyzji, jak założyć sklep internetowy, aby na tym faktycznie móc zarobić. I tą drugą, teoretyczną, w której nie chodzi o nic innego, jak o przekonaniu Cię, żebyś w danej firmie wydał pieniądze na postawienie sklepu, ale co do reszty, to nikt nie weźmie za to odpowiedzialności. Egzekucja działań zawsze jest po Twojej stronie.

Wiele firm sprzedaje usługi, nieraz za kilkadziesiąt tysięcy złotych, które Ty, osoba dopiero raczkująca w sprzedaży w Internecie łykasz jak młody pelikan, bo się po prostu nie znasz i masz prawo się nie znać. Dlatego tak wiele przedsiębiorców prowadzących działalność w Internecie, którzy nie mają wystarczającego doświadczenia w prowadzeniu sklepu internetowego, uwierzyli na słowo specjalistom, którzy… Zrobili, umyli ręce. I tyle!

Na co nalezy uwazac wspolpracujac z agencjami od AdWord SEO strategii marketingowej w sklepie internetowym

Jak możemy Ci pomóc?

Jesteśmy doradcami i konsultantami w zakresie sprzedaży w Internecie. Nie jesteśmy za to ekspertami, nie znamy się na wszystkim. Wiemy czego jeszcze musimy się nauczyć. Mamy świadomość niekompetencji w wielu obszarach e-commerce. Nie usłyszysz od nas, że rozwiążemy każdy problem i pomożemy w każdej sytuacji.

Wiemy jednak, jaką mamy wartość, której nie da Ci wiele innych firm z zakresu ewentualnej budowy Twojego sklepu. Jesteśmy praktykami, którzy pomogą Ci odpowiedzieć na wiele pytań, na które odpowiedzi już znamy, bo przede wszystkim prowadzimy swój sklep.

Jeśli tego typu wiedza jest dla Ciebie wartościowa i chcesz dowiedzieć się, jak możesz skorzystać z naszej pomocy, zapraszamy Cię do zakładki -> KONTAKT Możesz do nas zadzwonić, albo wysłać e-mail.

Prowadzenie sklepu internetowego oczyma jego właścicieli

Jak wyglada prowadzenie sklepu internetowego oczyma wlascicieli?

Z uwagi na zmiany rynkowe mówi się, że sprzedaż w Internecie to przyszłość, że większość firm, które do tej pory sprzedawały w tradycyjny sposób zaczyna tworzyć swoje sklepy online. Do tego wiele osób, które straciły pracę lub chcą się przebranżowić uważa, że otwieranie sklepu w Internecie to rewelacyjny pomysł. Niektórzy nawet uważają, że e-commerce to “maszynka do zarabiania pieniędzy”, z czym jako przedsiębiorcy prowadzący działalność w Internecie się nie zgadzamy.

My nasz sklep internetowy otworzyliśmy 3 lata temu, jeszcze na długo przed wybuchem pandemii. Czy uważamy to za dobry pomysł? I tak, i nie. Naszym zdaniem to nie jest tak, że skończysz jakiś kurs prowadzenia sklepu internetowego albo kurs prowadzenia strony na Facebooku i twoja sprzedaż online skoczy o 1000%. To nie jest prawda!

Na sprzedaży online nie można się szybko dorobić. Aby mieć wielu klientów, nie wystarczy wstawić zdjęcia produktów, podpisać umowy z firmami kurierskimi, nauczyć się panelu administracyjnego sklepu, zainstalować oprogramowania kasy fiskalnej, dodać płatności PayU oraz informacje o ochronie danych osobowych i zaprogramować różne formy dostawy, czy zrobić pozycjonowanie w wyszukiwarce Google itd.

Czy sklep internetowy to prosty sposób na zarobienie dużych pieniędzy?

Odpowiedź brzmi – nie! Co więcej, prowadzenie e-commerce, który będzie rentowny nie jest niczym prostym. Pracy przy tym jest tak samo wiele, jak prowadząc każdy inny biznes. Niestety prawda jest też taka, że szczególnie w dzisiejszych czasach pandemii zakładanie e-commerce to dla niektórych “ziemia obiecana”. Tak jak kiedyś gorączka złota, tak teraz wiele osób dopadła gorączka zakładania sklepów internetowych. Czy słusznie?

Około 20 lat temu wielu przedsiębiorców uwierzyło w łatwy zarobek otwierając sklepy w galeriach handlowych (polecamy arcyciekawy artykuł na ten temat w “Marketing Przy Kawie” – Przeczytaj), tak i teraz wiele osób widzi szansę na biznes w Internecie.

Możesz nam wierzyć lub nie, ale wiele osób, które przeczytają ten artykuł powiedzą sobie – mi się uda, zarobię miliony w Internecie prowadząc własny e-commerce. I tego Ci oczywiście z całego serca życzymy. Ale niestety uda się niewielu.

Kamila Watras - Haftkiewicz

Lodołamacz Schematów / Współwłaściciel Stereomatic

Uważa, że 5 minut planowania oszczędza godzinę pracy. Zwolenniczka optymalizacji przestrzeni i procesów. Absolwentka stosunków międzynarodowych na wrocławskim Uniwersytecie Ekonomicznym. Doświadczenie zdobywała m.in. otwierając restaurację, czy koordynując najemców na budowach galerii handlowych. Wraz ze swoim mężem Damianem od 2008 roku prowadzi Agencję Stereomatic, a od 2018 roku również e-commerce RedPike.pl - jedną z najbardziej rozpoznawalnych marek na rynku wędkarskim. Wspólnie z Damianem tworzy podcast E Com On, w którym opowiadają o swoim praktycznym doświadczeniu z dziedziny marketingu, eventów i e-commerce. Wraz z dwiema niesamowitymi córkami Alą i Kają, mieszkają we Wrocławiu w zaprojektowanym przez Kamilę mieszkaniu. Miłośniczka gór i rowerowych wycieczek. Lubi czytać reportaże i chodzić z mężem do teatru.

Damian Haftkiewicz

Niszczyciel Konwencji / Współwłaściciel Stereomatic

Wierzy, że pomysł jest wart jedynie dolara, a dopiero jego realizacja milion. Z wykształcenia socjolog, dziennikarz i marketer. Doświadczenie zdobywał pracując m.in. w radio, a także w kilku międzynarodowych korporacjach. W 2007 roku stworzył firmę Stereomatic, którą rozwija wraz ze swoją żoną Kamilą. Od tego czasu wraz z zespołem zrealizowali ponad 250 projektów marketingowych i eventowych w Polsce i w Europie. Dodatkowo od 2018 roku prowadzi e-commerce RedPike.pl - jedną z najbardziej rozpoznawalnych na polskim rynku marek wędkarskich. Wspólnie z Kamilą tworzą podcast E Com On, w którym opowiadają o swoim praktycznym doświadczeniu z dziedziny marketingu, eventów i e-commerce. Prywatnie ojciec dwóch wesołych dziewczynek Ali i Kai, kolekcjoner płyt winylowych, "połykacz" książek, fotograf, pasjonat wycieczek rowerowych, gier strategicznych i RPG. Lubi gotować i łowić duże szczupaki.

    Subskrybuj Newsletter

    Zapisz się do naszego newslettera, aby być na bieżąco i nie przegapić nowych porcji wartościowej wiedzy z zakresu marketingu, eventów i e-commerce.



    Napisz lub zadzwoń: